Henter beholdningsoplysninger.
Læs mere om materialet
Type
Grammofonplade
Format
1 grammofonplade
Genre
jazzjazz-dansk
Emneord
Emnetal
78.793:8 (Jazz)
Bidrag af
Indhold
GefionCopenhagenAnd they all came marching out of the woodsWhiteLyskasterAirport poemOktoberEnding
Beskrivelse
Indspillet i Oslo november 2013...
Forlag
ECM Records
Målgruppe
voksenmaterialer
Anmeldelser
Jazz special, Nr. 144 (2015)
"På Gefion deler Bro ikke scene med sin sparringspartner Bill Frisell, men bevæger sig ud i det nordisk-lyriske landskab som ensom ulv fulgt af den unge amerikanske bassist Thomas Morgan og den norske trommelegende Jon Christensen. Tilsammen formår denne trio at skabe intensitet i de fritsvævende og æteriske klangflader ... Christensen farvelægger mere end han grounder, og på intet tidspunkt markerer han en puls eller holder et beat, men spiller ovenpå, ved siden af og bagom slaget. Det giver musikken en nærmest aerodynamisk karakter, og man føler tæppet trukket væk under sig på en måde, der får huden til at sitre"
Jazznyt, 2015-02-07
"Der er Thomas Morgan's pulserende bas på And they all came marching out of the woods. Der er Jakob Bro's rene Telecasterguitar med rum og luft. Der er Jon Christensens underspillede mægtighed. Det er en trio der har lavet en nutidig jazzplade, der i løbet fyrre minutter får hjertet til at flyde med. Det er meditativt, givende og behageligt at lytte til Gefion. Med andre ord en meget anbefalelsesværdig plade"
Jazznyt, 2015-02-07
Gaffa online, 2015-02-03
"Selv om Jakob Bro på ECM-debuten står i spidsen for en ny konstellation - der i øvrigt består af den norske trommeslager, Jon Christensen, og den amerikanske kontrabassist, Thomas Morgan - har han i dem fundet et match og samspil, som på forbilledlig vis stofliggør musikken. Lyt til et nummer som Oktober eller til And They All Came Marching Out Of The Woods, der åbner med Morgans eminente basspil og snart udvides med den søgende guitar og det fjerlette trommespil - og du vil genkende det med stofligheden, det med det søgende, det enkle, det eminente og det melankolske"
Gaffa online, 2015-02-03
DownBeat, 2015 May
"Somewhere between John McLaughlin's ethereal broodings and Bill Frisell's kaleidoscopic soundscapes is where guitarist Jakob Bro begins Gefion. The album makes the case for a radically understated individual guitar voice even more explicit. Bro's guitar occupies a kind of netherworld of subdued, almost dreamlike otherness. It's a place outside of time. With material that's seemingly bereft of drama, Bro's esthetic challenges us to shift gears, perhaps pay closer attention. "Gefion", his first as a leader for ECM, takes "balladeering" to another level"