Foto af loungen i Næstved Bibliotek
Foto af loungen i Næstved Bibliotek

Fremtidens betjening på Næstved Bibliotek

28.04.15
Fra den 4. maj skal du bestille tid til en række ekspeditioner i borgerservice og på biblioteket. Du slipper dermed for at vente unødigt længe, og for at gå forgæves. Til gengæld skal du planlægge dit besøg i lidt bedre tid, hvis du skal finde en tid, der passer dig.

Måske har du prøvet at møde op i borgerservice for at få et nyt pas, vente en time på at komme til – og så finde ud af at du ikke har de rigtige papirer med. Det hører snart fortiden til. I fremtiden vil du komme til, når du møder op, og du vil på forhånd have fået besked om, hvad du skal medbringe.

Fra den 4. maj skal du nemlig bestille tid til en række ekspeditioner i borgerservice og på biblioteket – ligesom hos lægen eller frisøren. Du slipper dermed for at vente unødigt længe, og for at gå forgæves. Til gengæld skal du planlægge dit besøg i lidt bedre tid, hvis du skal finde en tid, der passer dig.

På biblioteket vil vi gerne bruge endnu mere tid til at formidle vores materialer, til at lave spændende arrangementer og udstillinger der giver dig lyst til at læse. Derfor skal du fremover booke en bibliotekar, hvis du har nogle lidt mere tidskrævende eller specielle spørgsmål.

Hos borgerservice skal du bestille en tid, hvis du ikke har NemID, eller du skal bestille pas eller kørekort, have hjælp til forskuds- eller årsopgørelse samt andre mere tidkrævende borgerservice-spørgsmål.

Alle de hurtige spørgsmål, både til bibliotek og borgerservice, kan du stadig få afklaret uden tidsbestilling. Det gælder oprettelse af NemID, oprettelse af lånere, lægeskift, sygesikring, vejledning i selvbetjeningsløsninger, salg og udlevering af diverse materialer m.v. I KVIK skranken kan du også få hjælp til tidsbestilling. KVIK har åbent mellem kl. 10 og 18 på hverdage og kl. 10 og 14 på lørdage.

Målrettet service

”Når du bestiller tid, så betyder det for dig, at du sparer tid og ikke skal gå forgæves – for os betyder det, at de rigtige kompetencer og viden er til stede, når du kommer, og at vi kan bruge ressourcerne bedst muligt, til gavn for alle vores brugere” udtaler Karen Delfs, der er Biblioteks- og Borgerservicechef. ”Ventetid kan vi ikke helt undgå – men vi indfører et nyt betjeningskoncept, hvor vi beder borgerne om hjælp, så vi kan hjælpe dem bedst muligt. Vi ønsker med det nye koncept at målrette vores ressourcer, så de borgere, der har mest behov for hjælp eller har svært ved at klare tingene selv, kan få mere hjælp. Til gengæld gør vi noget for, at de der kan klare sig selv, vil gøre det i lidt højere grad end i dag”.

Bestil tid hjemmefra

Du bestiller tid hjemmefra ved at benytte vores hjemmeside www.naesbib.dk eller via kommunens hjemmeside www.naestved.dk. Du kan også ringe til os på tlf. 5588 4000 alle hverdage kl. 10-15. Her kan du angive, om du har brug for hjælp til borgerservice eller bibliotek, og hvad henvendelsen drejer sig om. Det vil fremgå af hjemmesiden, når der åbnes for tidsbestilling.

Ønsker du generel hjælp til de digitale selvbetjeningsløsninger, kan du kontakte vores hotline på tlf. 4631 3020 mandag–torsdag kl. 9-21, fredag kl. 9-17.