IT-hjælp

På bibliotekerne i Næstved Kommune tilbyder vi IT-caféer og IT-frivillige, der kan hjælpe borgere til selv at kommunikere med det offentlige.

Det er nemlig obligatorisk for borgere at kommunikere med det offentlige. Almindelige breve er forbeholdt de få, som er blevet eller bliver fritaget fra Digital Post-løsningen.

Infocenter på Næstved Bibliotek:

  • Infocenteret hjælper gerne med de digitale selvbetjeningsløsninger – dvs. de steder, hvor det er meningen, at borgerne selv skal tilgå det offentlige online og klare opgaven. Det kunne fx være at melde flytning eller at søge om folkepension.
  • Infocenteret kan også henvise borgeren til IT-torvet, hvor der står computere til rådighed.

IT-frivillige:

  • De IT-frivillige er alle imødekommende og engagerede borgere, der frivilligt giver andre borgere en hjælpende hånd med IT på Næstved Bibliotek og Borgerservice.
  • Der er ofte en IT-frivillig til stede på IT-torvet, men vi kan ikke love, at der altid er nogen til stede. Den IT-frivillige har også ret til selv at vurdere, hvad han eller hun vil hjælpe med. Det er med andre ord en service, vi er glade for at kunne tilbyde, men det er foregår på den IT-frivilliges præmisser.
  • Hvis man skal bruge hjælp til IT, anbefaler vi, at man tager en snak med den IT-frivillige om, hvad han eller hun kan hjælpe med.
  • Hverken den IT-frivillige eller Næstved Bibliotek og Borgerservice har ansvar for, at borgerens opgave bliver løst - det er et tilbud om hjælp, som man kan vælge til eller fra, men det er borgerens eget ansvar at klare opgaven.

De IT-frivillige kan træffes her:

  • Mandag kl. 10-13

Kulturformidlerne på biblioteket hjælper som udgangspunkt ikke med IT.