Lektørudtalelse

Forfatter: Jens Verner Nielsen

Anvendelse/målgruppe/niveau

Bogen er rettet mod lærerstuderende og undervisere i dansk. Den fremlægger forskningsbaseret viden ikke blot til brug for grundskolens specialundervisning, men også for normalundervisningen

Beskrivelse

Fremstillingen kommer vidt omkring i beskrivelse af emnet, men har hovedvægt på ordblindes vanskeligheder med at udnytte skriftens lydprincip. Den beskriver årsagsforhold og gennemgår forebyggende læselege inden skolestarten og foregribende undervisning i indskolingen, inden der stilles forslag til egentlig specialundervisning - også for unge og voksne. Bogen er klart disponeret med mange underafsnit og med indledende indholdsbeskrivelse og afsluttende opsummering til hvert af de ni kapitler. Det er en medrivende tekst - seriøs med henvisninger til nyeste forskningsresultater, men fri for forskerjargon og tyngende noteapparat og med stadige opfordringer til egne overvejelser og iagttagelser. Til slut omfattende litteraturliste - mest på dansk og engelsk - og et fornuftigt stikordsregister. Elbro er professor i læsning og står bag en lang række udgivelser om læseforskning

Sammenligning

Som en sammenfatning af forskningen om ordblindhed og andre læsevanskeligheder er der intet tilsvarende på dansk. Bogen fungerer næsten som bind 2 med forfatterens Læsning og læseundervisning, 2006 som bind 1

Samlet konklusion

En grundig og engagerende fremstilling om læsevanskeligheder med begrundede forslag til undervisning ikke blot for studerende, men for alle undervisere i dansk - og måske også for interesserede forældre